Benet
Casablancas Domingo
Benet, Casablancas Domingo
1. EDICIONS MONOGRÀFIQUES
____________________________________________________________
TRITÓ EDICIONS
'BENET CASABLANCAS: COMPLETE STRING QUARTETS & TRIO'

Intérpretes: ARDITTI QUARTET

Incluye: 'Cinc Interludis -quasi variazioni-' (1983), 'Quartet de corda núm. 2' (1991), 'Trio de corda' (1992), 'Encore for Arditti' (2004), 'Quartet de corda núm. 3' -Raging in the Dark- (2009)

TRITÓ EDICIONS


RESEÑA (DIVERDI) Y PRENSA

Comunicación de oculta belleza Hace unos años Ramón Barce se propuso explicar de forma clara y precisa qué era la música contemporánea y por qué había que disfrutar de ella con la misma ilusión y avidez que de la música del pasado. En aquel artículo, Barce dio con una metáfora perfecta para definir la música viva: comunicación de oculta belleza.

La música de Benet Casablancas es en sí misma una demostración de esa metáfora, ya que invita a universos extremados y bellezas ocultas -ocultas quizá porque estamos demasiado cerca de ellas- y el disco del sello Tritó que nos ocupa cumple perfectamente con ese anhelo, pues nos propone la escucha de los cuartetos de cuerda del compositor catalán a través de las versiones del que posiblemente sea el mejor cuarteto de música contemporánea de la actualidad, el Cuarteto Arditti. El disco comienza con la obra más reciente de su catálogo para cuarteto. El Tercero es una obra potente y madura que lanza '… tempestades en la oscuridad…' desde un poema pretextual de Yeats. Casablancas se muestra dueño de un estilo que sabe aunar la inercia de la sonoridad vertical germana, asimilada por formación, con un bellísimo uso de la horizontalidad mediterránea (disfruten de unos tiempos lentos sutiles y líricos). Color, texturas y efectos melódicos nos conducen por vericuetos apasionantes que rompen el techo inspirador inicial para crear un espacio muy personal. Por contraste, el disco nos presenta seguidamente el primero de los cuartetos, titulado Cinc Interludis, obra formativa de 1983 donde se condensan con inercia aforística muchos de los elementos que serán habituales en la obra de Casablancas: juego permanente de texturas, motivos melódicos según el patrón nota tendida y series rápidas, estructuras tripartitas o una acertada tendencia al lirismo contenido de cierto aroma vienés. Ocho años después regresó Casablancas al amor de la formación con Cuarteto nº 2 (1991), que ya contaba con un registro previo de los Arditti (Emec). Aquí nos ofrece un viaje intenso y brillante donde las cuerdas cantan con holgura y belleza una música que nunca cae en la complacencia, aunque tampoco se jacta desde la lejanía. A la integral de los cuartetos se le añade el intruso Trío para cuerdas (1992), cuya relación lingüística con el anterior justifica su inclusión, mostrándonos por qué para el compositor '… el género de cámara no admite distracción…'. El disco se cierra con un bis, Encore for Arditti (2004) que lejos de la aspiración de pequeño juguete complaciente, despliega un abanico expresivo y tímbrico extraordinario que ya preludia el siguiente Cuarteto nº 3 (2009). El Cuarteto Arditti se muestra sólido, brillante y cristalino en las estructuras armónicas y apasionado en los discursos melódicos, sirviendo magistralmente uno de los ciclos camerísticos fundamentales de la música europea de hoy en día. Las obras centrales ya contaban con registros previos de Columna Música, ACA, Audio-visuals Sarrià y Emec, pero la importancia de la integral y la calidad del trabajo sitúan la grabación como claro referente. Casablancas nos sumerge en un pantonalismo nuevo, rico, sorprendente y musical que genera un disco imprescindible para adentrarse en la música actual, con sus dificultades y su vitalidad… en definitiva, con su comunicación de oculta belleza.

Juan Francisco de Dios


NUEVA CRITICA EN 'RITMO' (Ritmo, núm. 840, Abril 2011)

'Un lenguaje que sabe afirmarse ante las enormes exigencias que impone la herencia, forma y dispositivo instrumental del cuarteto de cuerdas, ya asumidas con plenitud en el recientísimo núm. 3, subtitulado '...raging in the dark' -nueva incursión de Casablancas en el mundo de las músicas nocturnas- y en esa suerte de virtuosístico 'tour de force' que es 'Encore for Arditti', dedicada a los celebrantes de este registro modélico' (David Cortés Santamarta)

Ver pdf
Mostra de text : (1060 kb.) descarregar
NUEVO MONOGRAFICO en STRADIVARIUS. La ORCAM lleva por vez primera al disco la versión sinfónica de las 'Siete Escenas de Hamlet'
BENET CASABLANCAS: 'SIETE ESCENAS DE HAMLET'

'Siete Escenas de Hamlet', para recitador y orquesta (versión sinfónica), 'Tres Haikus' para piano, 'Alter Klang. Impromptu para orquesta a partir de Klee', 'Retablo sobre textos de Paul Klee para soprano, mezzo y piano'

El volumen incluye con carácter de primera grabación mundial (WRP), la versión sinfónica de las celebradas 'Siete Escenas de Hamlet' (1989), dos piezas inspiradas en la obra del pintor, músico y poeta Paul Klee, 'Alter Klang. Impromptu para orquesta' (2006) y 'Retablo sobre textos de Paul Klee' (encargo de la Fundación Canal; 2007), para soprano, mezzosoprano y piano, así como los 'Tres Haiku' para piano (2008), todas ellas asimismo en calidad de primicia discográfica.

Son sus intérpretes la Orquesta de la Comunidad de Madrid, William Keen, Mercedes Lario, Marta Knörr, Aurelio Viribay y Francisco José Segovia, dirigidos todos ellos por José Ramón Encinar.

http://www.stradivarius.it/scheda.php?ID=801157033828000#


CRITICAL REVIEW by Stephen Ellis

The Stradivarius disc is exceptional. It is a stunning display of both virtuoso and intuitive music-making, from a composer of undeniably compositional talent. The '7 Scenes of Hamlet' and '3 Haikus' etch theatrical and poetic sensibilities in precise fashion. The '7 Scenes of Hamlet' is a fascinating integration of spoken text (which I normally do not care for in instrumental concert) and music. But your presentation presents such a rich tableau of Shakespearean drama intertwined with instrumental embellishment that I was won over. Scenes 6 and 7, especially, are so livid with purpose that they are reach out for attention; your orchestral denouement after a few seconds pause after Hamlet's haunting 'rest is silence' words is like an on-stage character in itself. (The exceptional actor intoning 'Hamlet' interestingly does not get a biography in the booklet notes. Too bad. I think he is excellent.). The '3 Haikus' is a fine cycle, far more adventurous than musical haikus normally are, with voices that revel in pianistic display without resorting to overt showmanship.

And now the Klee pieces. The 'Alter Klang,' though, is a quite satisfying, massive soundstage of smoldering harmonies and burnished instrumental timbres. It is a supremely gratifying soundstage of smoldering harmonies and burnished timbres. It produces its own instrumental colors that complement Klee's nearly primeval earthtones. It is just what I hoped it would be. It is a strong work with a concerto-for-orchestra demeanor. A major composition. The 'Retablo sobre textos de Paul Klee' offers a wrought, involving counterplay between the vocal soloists that is often and finely contrasted with impassioned lines from the piano.

Stephen Ellis
Klee researcher and musicologist
Living in a suburb of Chicago, he is currently writing manuscript for a book with the working title of 'Twittering Machines in the Concert Hall: Music Inspired by the Images of Paul Klee.'
Mostra de text : (113 kb.) descarregar
ANEMOS/INAEM
BENET CASABLANCAS: OBRAS PARA ORQUESTA

'Alter Klang. Impromptu para orquesta a partir de Klee', 'Tres Epigramas', 'Darkness visible. Nocturno para orquesta'

Intérpretes: Orquesta Nacional de España (ONE), dir. Josep Pons

'Darkness visible': WPR (Primera grabación mundial)

ANEMOS/INAEM
CASABLANCAS, B.: Chamber Works in NAXOS (21st. Century-Classics 8.579004)
Incluye las obras: 7 escenes de Hamlet / New Epigrams / In modo di Passacaglia

Intérpretes: Paul Jutsum, Barcelona 216, cond. Manuel Valdivieso
CASABLANCAS, B.: Orchestral Works in NAXOS (21st. Century-Classics 8.579002)
Inclou les obres: The Dark Backward of Time / Postludi / Poema da amor / 3 Epigrames

Intèrprets: Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Ofelia Sala, dir. Salvador Mas-Conde


Crítica del disc per Paul Griffiths

Big music, boldly driving, expertly composed, seeming to come straight out of 1930s modernism (Schoenberg in the Barcelona sun): such is the art of Benet Casablancas as represented on a disc of orchestral pieces from the last three decades, delivered with appropriate energy by the Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya under Salvador Mas-Conde (Naxos 8.579002). The main work is The Dark Backward of Time, from 2005, which owes its title to Prospero's description of memory as ‘the dark backward and abysm of time', and much of which fits the source in being tempestuous, though the composer's unquellable imagination keeps the storm going—a few breathing spaces apart—for close on twenty minutes. An earlier piece of similar length, Postlude (1991), intimates a stage of reliance on imitative counterpoint before the vigorous style of constantly onward urging took over.
Curiously for a composer with such a command of abstract symphonic poetry at expansive length, Casablancas has written a lot of what he calls ‘epigrams'—not as epigrammatic as many of Webern's pieces, but all done in two or three minutes, or perhaps a little longer in the case of slow movements. This collection includes a set of three from 2001: a soaring opener and a mostly bright and festive finale around a nocturne (another favourite genre) that has some echoes of Mahler and Bartók.

The catalogue on Casablancas's website indicates a composer excited principally by instruments, so this programme is true to his output in offering just one vocal item, a dreamy love song that is also considerably the earliest piece here, dating back to 1981. From the nearer end of his career, Intrada sobre el nom de DALÍ (2006) is another epigram, quicksilver in tone but characteristically sure all through.

A companion album (Naxos 8.579004) adds scores for smaller forces done by another fine Catalan ensemble, the Sinfonietta/Modern/Inter Contemporain-scale BCN 216. Shakespeare again features, in the Siete escenas de Hamlet for a narrator (Paul Jutsum) setting the scene for colourful musical illustrations, and there are more epigrams and nocturnes.

http://disgwylfa.com/new.html


Other reviews:

Gapplegate Music Review
10-Aug-2010

Spanish composer Benet Casablancas (b. 1956) is a new one for me. He is a modernist with an inventive flair and a sure hand at orchestra color and orchestration. A serious listen to his new CD The Dark Backward of Time shows a composer in a mature phase, a master of orchestral gesture. The title piece is a whirlwind of orchestral excitement, building layers of sound density that nevertheless have appealing transparency and dramatic impact.

Four other compositions are included on this set, covering a span from 1981 to 2006. All show a style that stands apart from his contemporaries and an increasing mastery of the palette that a full orchestra can provide the imaginative crafter of sounds. Salvador Mas-Conde conducts the Barcelona Symphony and the Catalonia National Orchestra with assurance and sympathy to the composer’s aims.

This is a fine disk and a welcome addition to recordings of modern Spanish orchestral music. Recommended.


Users' Reviews
By dc92823
25-Aug-2010

Some ethereal but cerebral sounds from Spain

The new release from Naxos, 'The Dark Backward of Time' (8.579002), features the music of Benet Casablancas, Spain's leading edge composer. Casablancas started to study music in Barcelona and then moved to Vienna, where he attended lessons in the Vienna Academy of Music with Friedrich Cerha and Karl Heinz Füssl, both proponents of the post-war avant-garde in Europe. Spain has not produced very many internationally known high quality composers since de Falla. Casblancas may be the person to establish such a name for himself. His music shows that he was trained in a heady, complex system somewhat reminiscent of Dallapiccola, maybe even early Jacob Druckman, but is very interesting and mysterious; compelling to listen to while still quite complex to try to analyze.

The 'Dark Backward if Time' is one the many works that Casablancas titled after lines from Shakespeare. The arresting opening gives way to more shifting harmonies and slower moving lines. The density is punctuated by some eery solos for the woodwinds; giving the piece moments of an almost chamber clarity. Casablancas has written several works bearing the title 'epigrams'.

The 'Three Epigrams' from 2001 are short, compelling pieces that give the whole a unified structure. The first, Esultante, is indeed 'exalted' and ecstatic; the 'Nocturne' is slow, dark and mysterious and the closing 'Giocoso' depends on fast, jumpy rhythms to propel the work forward.

The other works on the disc are equally interesting. 'Postlude' from 1991 is the longest work in this collection but also the most dense. It is quite harmonically and texturally complex but - like all of Casablancas' works here - contains moments of almost shocking respite like the strange but beautiful string quartet section that emerges temporarily near the end of this work. The 'Love Poem' for soprano and orchestra is one of this disc's highlights.

http://www.classicsonline.com/catalogue/product.aspx?pid=932956


El poder expresivo, el minucioso virtuosismo y la depuración de un lenguaje musical de tradición y vanguardia han convertido al compositor, musicólogo y pedagogo catalán Benet Casablancas en uno de los músicos españoles de mayor proyección y reconocimiento internacional, como bien afirma Javier Pérez Senz en las notas de este fogoso y grandioso disco. Se abre con la intensidad expresiva de la pieza que le da título, 'The Dark Backward of Time', obra encargo de la OBC, estrenada en 2006. La partitura, la mejor inserta en el disco, otro lúcido testimonio de su devoción por Shakespeare, da fe de la quietud y el misterio que busca crear en el oyente la ilusión de detener el tiempo con máxima tensión, con sonoridades amplias y muy expansivas.

Melómano (Número 158, Noviembre 2010, Año XV)
Mostra de text : (93 kb.) descarregar
Integral de piano de Benet Casablancas en Naxos (8.570757)
Tres Divertiments (per piano a quatre mans) (2006),Dues peces (1978)** Fulla d’àlbum (1993)**, Típtic infantil (2003)*, Tres peces (1986)*, Scherzo (2000)*, Tres aforismes (2003)*, Tombeau (2005)*, Set Epigrames (2000-2003)*, Prelude i Fuga en do (1976)**, Tres Bagatel.les (2003)**

Intérpretes: * Jordi Masó, ** Miquel Villalba
Música de Cámara en COLUMNA MUSICA
Intérpretes: Orquestra de Cambra Teatre Lliure, Josep Colom, Euler Quartet, Jordi Masó, etc.
Spanish Composers Vol. 7 (EMEC-Fundació Música Contemporània)
Intérpretes: Arditti Quartet, London Sinfonietta, Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Trio à cordes de Paris, etc.

EMEC Ref. E-068 (2005)
SIBILA 14. 'BENET CASABLANCAS: Obra de cámara y pianística'
Revista de Arte, Música y literatura, 17.

Mismo programa que la edición COLUMNA MÚSICA: 'Petita Música Nocturna'.

Incluye textos de Friedrich Cerha, Rafael Argullol, Jonathan Harvey y del propio autor

En co-producción con Columna Música (Sevilla, Enero 2004)
BENET CASABLANCAS (Fundació ACA de Mallorca)
Intérpretes: Euler Quartet, Grup Instrumental Català, Xavier Joaquin, Carles Santos, Barbara Held, Miquel Gaspà, etc.

PREMIO NACIONAL DEL DISCO DEL INAEM DEL MINISTERIO DE CULTURA (1989)
'BENET CASABLANCAS: Transmissor d´emocions' (DVD)
Documental en formato DVD con motivo del 50 Aniversario del compositor

Realización: Quim Masdeu
Productor: Associació Cultural Catalana-Iberoamericana (2006)
2. MISCEL.LÀNIES i ANTOLOGIES
____________________________________________________________
Col.lecció Compositors Catalans del Segle XX, Vol. 6
'Peça per a viola solo'

Intèrpret: Ashan Pillai
'ESTRENES A LA PEDRERA': Compositors Catalans Contemporanis, Vol. I
'Melancolías y desabrimientos'
Aiguafort quixotesc per a contrabaix i piano

Intérpretes: Joan Collell y Jordi Masó

Anacrusi/Fundació Caixa Catalunya (2007)
Frederic Mompou: 'Cançons i Danses'
ORQUESTRACIÓ DE BENET CASABLANCAS
TRIO MOMPOU: XXV AÑOS 1982-2007
'Haiku' para violín, violonchelo y piano

Intérpretes: Trio Mompou

FUNDACIÓN AUTOR (2007)
In memoriam Joaquim Homs
'Tombeau' per a Joaquim Homs

Intérprete: Jordi Masó

Anacrusi Ref. AC 060 (2006)
Concierto Homenaje a Diabolus in Música
'Epigramas' para sexteto

Concierto 40 Aniversario de la Fundación del Grupo

Intérpretes: Diabolus in Música, dir. Nacho de Paz
Homenatges a Mompou
'Remembrança: Cant per a Frederic Mompou', per a violoncel i piano

Intèrprets:Jordi Masó, piano; M. del Fresno, violoncel

Anacrusi, Codi:AC028B
Història de la Mùsica Catalana, Valenciana i Balear
VOLUM V: De la postguerra als nostres dies

Inclou: 'Epigrames' para sexteto

Intérpretes: Barcelona 216, dir. E. Martínez-Izquierdo

Edicions 62/Tritó Edicions
THE LONDON SINFONIETTA PLAYS THE 'NEW EPIGRAMS'
Intérpretes: The London Sinfonietta, dir. Edmón Colomer

ENSAYO Perspectives Ref. ENS-2001 (1999)

Cançons sobre poemes de Joan Oliver (Pere Quart)
'Ja és hora que se sàpiga'

Intérpretes: Marta Fiol, Jordi Masó

Ars Harmonica (La mà de guido) Ref. AH106 (2001
Homenatge a Foix: 'És per la ment'
HOMENATGE A FOIX - DUO JOAN i MANEL CABERO (Tenor/Pianista)

Compositors: S.Brotons, B.Casablancas, P.Casas, J.Guinjoan, J.Homs, X.Montsalvatge, M.Roger, A.Sardà, J.Soler
ALBUM DE COLIEN: 'Come un recitativo'
Música Española y Portuguesa del Siglo XX
Obras Breves Para Piano

Intérprete: Ananda Sukarlan, piano
GRUP MANON: Casablancas, Guinjoan, Soler
Intérpretes: GRUP MANON

Joan Guinjoan - Puzzle;
Benet Casablancas - Introducció, Cadenza i Ària;
Josep Soler - Doble Fuga, Giga, Allemanda y Aria
TRIO À CORDES DE PARIS
'Trio de Corda'

Intérpretes: Trio à cordes de Paris

Audio-Visuals de Sarrià (1994)
Albert Nieto: EL PIANO ACTUAL ('New Contemporary Music')
'Tres Piezas para piano'

Intérprete: Albert Nieto

Edicions Nova Era (1995)
'BARCELONA 216'
'Epigrames' per a sextet

Intérpretes: Barcelona 216, dir. Ernest Martínez-Izquierdo

HYADES ARTS hyS-1 (1993)
AVUIMÚSICA. Col.lecció de Música Catalana Contemporània, Vol. 1
'Petita Música Nocturna'

Intérpretes: Grupo Enigma, dir. A. Charles

(1999)
EN PREPARACIÓ (2010)

1. COLUMNA MUSICA: Trio Kandinsky
2. VERSO: Plural Ensemble, dir. Fabian Panisello
3. VERSO: Modus Novus, dir. Santiago Serrate
OTROS MONOGRAFICOS

________________________________________
Mostra de text : (6792 kb.) descarregar
MISCELANEA

______________________________________
Mostra de text : (10939 kb.) descarregar
EDICIONES DE VIDEO EN DVD (ediciones no venales)

____________________________________________
Mostra de text : (2453 kb.) descarregar
Contacte
Pot posar-se en contacte amb el compositor a través dels mitjans següents :
CONSERVATORI SUPERIOR DE MÚSICA DEL LICEU : bcasablancas@conservatori-liceu.es

Tf: 93 327 1200 / Ext. 231

PRINCIPALS EDITORS The MUSIC SALES GROUP (Unión Musical Ediciones S. L.) C/ Marqués de la Ensenada, 4, 3º 28004, Madrid SPAIN Tel.:00 34 91 308 4040 : javier.briongos@musicsales.co.uk


TRITO Edicions C/ Enamorats, 35-37, baixos - 08013 Barcelona (Spain) http://www.trito.es : toni@trito.es

Editorial EMEC (SEEMSA Grupo Editorial) C/ Alcalá, 70 - 28009 Madrid (Spain) Tel: (34) 91.577.07.51 http://www.seemsa.com : jvicente@seemsa.com

Editorial de Música BOILEAU c/ Provença 287 -08037 Barcelona - España Tel. (34) 93.215.53.34 / (34) 93.487.74.56 Fax: (34) 93.215.53.34 http://www.boileau-music.com :
boileau@boileau-music.com

La mà de guido C/ Les Planes, 37 - E-08201 Sabadell (Barcelona) Spain Tel 34-93-7257052 http://www.lamadeguido.com : info@lamadeguido.com

The MUSIC SALES GROUP (Unión Musical Ediciones S. L.) C/ Marqués de la Ensenada, 4, 3º 28004, Madrid SPAIN Tel.:00 34 91 308 4040 :
Associació Catalana de Compositors
Pg. Colom 6 · Espai IV
08002 · Barcelona

2009 © Associació Catalana de Compositors.